סגור
מכוניות סיניות סין ממתינות להעמסה על ספינה ב נמל יאנאטי בסין
מכוניות סיניות ממתינות להעמסה על ספינה (צילום: AFP)

איך יבואני הרכב הסינים ינסו להסתיר את הכישלון

אלפי מכוניות סיניות שיוצרו ביולי 2024 יירשמו כ"חדשות" בספטמבר הודות לארכה של משרד התחבורה; יבואנים שהימרו על הצלחת המותגים החדשים מסין נתקעו עם מלאים עצומים ולמה הזמנות 2026 כמעט לא בוצעו 

שנת 2025 מאופיינת בהוצאה ניכרת על חופשות ובצורך חזק ב"התרעננות". המשמעות היא שישראלים דוחים את קניית המכונית החדשה ומעדיפים להוציא עשרות אלפי שקלים על טיסות לתאילנד. ולמרות זאת, אוגוסט 2025 יהיה חודש מסירות לא רע – עבור יבואני רכב סיני מסוימים שכל קשר בינם ובין הצלחה במכירות - הוא מקרי בלבד. כמו ברוב חודשי אוגוסט, השבועיים הראשונים היו גרועים, בשבוע שעבר כבר חלה התעוררות ובשבוע הנוכחי - יהיה טוב. מדוע? לא בגלל הישראלים שחזרו מתאילנד כדי לקחת את המכונית, אלא בגלל שאת הגיולים ורישומי הציים עושים בשבוע האחרון.

אוגוסט הלוהט יסתיים בקרוב

כיצד הסתירה הזאת שתהפוך את אוגוסט מחודש גרוע באופן מסורתי לחודש טוב מוסברת? כדי להבין מה קרה עלינו לחזור ליולי 2024, כשחלק גדול מבכירי ענף הרכב היו טרודים בסגירת חוזים מול יצרני רכב חדשים מסין, או לסירוגין בהגדלה משמעותית של היקפי ההזמנות מיצרני הרכב הקיימים שלהם מסין. דאז, יבואני הרכב בישראל לא ממש צפו את הירידה במכירות רכב חשמלי השנה והיו בטוחים שמותגים סינים חדשים שיגיעו לישראל בתחילת 2025 יהיו להיטי מכירות. מכיוון שמדובר בהתחייבויות מול יצרני רכב חדשים, החל ממקסוס וכלה בדיפאל, או הגדלת כמות מול יצרני רכב קיימים, ר' ערך ליפמוטור, היבואנים בישראל נדרשו לחתום על עסקאות רכישה משמעותיות של מכוניות. משמעותיות פירושו הזמנות בהיקף של אלפי מכוניות, וכך היה במקרה של דיפאל, במקרה של הונגצ'י, גם של ליפמוטור וגם של מקסוס ודונגפנג.
אך מדוע דווקא אוגוסט הוא חודש בעייתי? הסיבה טמונה בחוק שקובע כי מכונית חייבת להימכר כיד שנייה אם חלפה שנה ממועד ייצורה ובמורדים החות'ים בתימן. יבואני הרכב מצידם נערכו לעלייה של מס הקנייה על מכוניות חדשות בינואר השנה ולכן אצה להם הדרך להכניס את המכוניות לישראל בדצמבר אשתקד. החות'ים גרמו לאוניות לשוט סביב אפריקה ולכן השיט התארך משמעותית – מה שדרש מיבואני הרכב להזמין את המכוניות ביולי - כך שייוצרו באוגוסט ספטמבר כדי שיגיעו לישראל בנובמבר דצמבר.
ביוני האחרון הודיע משרד התחבורה כי עקב המלחמה עם איראן הוא יעניק ליבואני הרכב ארכה של חודשיים ברישומי גיול, משמע מכוניות שיוצרו ביוני 2024 יירשמו החודש כיד ראשונה אפס קילומטר. מכוניות שיוצרו ביולי 2024 ירשמו בספטמבר. מסיבה זו כדאי מאוד לשים לב למסירות לא הגיוניות שירשמו בחודשיים הקרובים על ידי יבואני רכב, במיוחד סיני. יבואני הרכב מצידם כמובן לא ימהרו לדווח לציבור על שם מי הם רשמו את המכוניות. חלקם אולי אפילו יפרסמו באמצעות השופרים הקבועים שמדובר ב"הצלחה במכירות", אבל בפועל כדאי מאוד לשים לב אילו מותגי רכב ירשמו "זינוק" במסירות אוגוסט וספטמבר, למרות שבפועל עם ישראל לא נתקל לפתע במצב של רווחה כלכלית משמעותית והמלחמה לא הסתיימה.
הסימנים המוקדמים לניסיונות של הרגע האחרון לדחוף ללקוחות מכוניות שעומדות לפני גיול כבר כאן: התחייבות לטרייד אין עתידי במחיר מחירון (כרגיל, התקנון חושף שמדובר בתנאים נוקשים מאוד), עסקה גדולה מול חברת אלדן בה כמות גדולה של חשמליות סיניות קטנות שעד לאחרונה עמדו במאות באזור השרון נמכרה לחברת הליסינג, הצעות ליסינג של מכוניות במחירים נמוכים באופן חשוד למחזיקי רכב צמוד בחברות הייטק ועוד. המכוניות האלה, שלפתע ירשמו במהלך הימים הקרובים באלפי יחידות הן, בהיעדר מינוח אחר, חשיפת ערוותם של יבואני הרכב שחשבו שיצליחו בענק עם הזיכיונות החדשים שקיבלו מסין. בפועל המצב כמובן שונה. האם המכוניות האלה הן עסקאות משתלמות? אולי בטווח הקצר הן יהיו כאלה, אבל בטווח היותר רחוק יש לקחת בחשבון: אף אחד לא אוהב לוזרים. העובדה שיבואני הרכב ייבאו מכוניות מדגמים מסוימים ונכשלו במכירתן בטח שלא מבטיחה שוק עתידי טוב.

מה נזמין מחר אם היום זה לא נמכר

לצד העובדה שבחודשים אוגוסט וספטמבר שוק הרכב הישראלי יצטרך להתמודד עם גיולים בהיקף של אלפי יחידות נשאלת שאלה נוספת: מה עם הזמנות 2026? בשנה שעברה מי שנקלע בטעות בחודשים יוני- יולי לטיסה לסין לא יכול היה שלא להבחין בלא מעט בכירים מענף הרכב הישראלי שהיו בדרך לסגור עסקאות על אלפי מכוניות של מותגים חדשים. השנה מדובר במצב יותר בעייתי: בכל הקשור במכוניות סיניות חשמליות, היבואנים לומדים לקחים ומלקקים פצעים. דבר אחד משותף לשנה שעברה ולשנה הנוכחית: גם כעת, חודש אחד בלבד לפני שהאוניות יתחילו לצאת לישראל, אף אחד לא יודע מה יהיה גובה מס הקנייה על מכונית חשמלית. כבר כעת נשמעים (כמו כל שנה) קולות שמתריעים מפני עליית מס הקנייה על רכב חשמלי לשיעור המס המלא- 83%. מדובר בתרחיש שכנראה לא יקרה. מה שכן יקרה הוא שמס הקנייה יעלה מהשיעור הנוכחי של 45% למעל 50%. אבל בכל מקרה, שיעור ההזמנות השנה של מכוניות שישוחררו ממכס בדצמבר יהיה קטן יותר. ויש לכך כמה סיבות. ראשית: מס הקנייה על כל המכוניות שאינן חשמליות כבר הגיע לדרגתו המרבית. ולכן ליבואני הרכב אין מה להכניס לישראל מכוניות בדצמבר ולמכור ללקוחות בינואר.
שנית: הציבור לא נוהר יותר אחרי מכוניות חשמליות. כיום יש פלחי שוק מובחנים בהם כן יש ביקוש לחשמליות: רכבי כביש שטח "יוקרתיים" או לסירוגין חשמליות יותר פשוטות שמיועדות לציי רכב. בכל יתר הסגמנטים יש ירידות בביקוש שאינן מצדיקות הצטיידות מאסיבית. מעבר לכך: יבואני הרכב לא צריכים יותר לרדוף אחרי מותגים חדשים: מה שהיה צריך להגיע לישראל, המותגים שעליהם היה "שווה להילחם", החל באווטאר וכלה בצ'אנגאן כבר נמצאים בישראל. ובנוסף, היבואנים יודעים היטב שבינואר הקרוב הם עוד ימכרו מכוניות חשמליות שנכנסו לישראל בשנת 2024.
בנוסף, גם השוק העולמי השתנה: לנוכח התחרות בסין בין יצרני הרכב, בענף הרכב כבר טוענים כיום שלמעשה להזמין מכוניות חדשות ולהכניס אותן לישראל בשנה הבאה יהיה יותר זול מבחינת מחיר הרכש של המכונית ביחס לשנה הנוכחית. בנוסף, שוק הרכב של 2025, במיוחד במונחים של חשמליות סיניות נחשב כיום לשוק שעבר תהליך של "התבגרות מואצת". יבואני רכב שנכוו ומחזיקים כעת מלאים אדירים מבינים שאסטרטגיות הפרסום שלהם לא בהכרח עבדו. אלה שפעלו לפי שיטות ישנות של תמחור ומכרו ללקוחות מעשיות שהמכוניות שלהם "יוקרתיות" ונתקעו עם מלאים מבינים היטב היכן טעו ובנוסף, הבעיה שעליה לא מדברים: עלויות אחסון, מימון ומה שנקרא "אוברסטוק" כלומר הצטיידות יתר מכרסמות במאזנים וסוף השנה הולך ומתקרב.

הסיני שמחפש נציג חדש והמכוניות שמועברות לצפון

העובדה שיש יבואנים שתקועים עם מלאים גדולים שחייבים להימכר יצרה כמה תופעות מעניינות. ראשית, הסינים לא אוהבים כשלונות. בעת האחרונה אחד מיבואני הרכב שמתגאה ביוקרתן של המכוניות הסיניות שלו העביר מלאים גדולים מאוד למכירה במגרשים בצפון הארץ. הרשתות החברתיות התמלאו במהרה באיחולים ללקוחות מנצרת, ירכא ודיר אל אסד שרכשו את הסיניות היוקרתיות. אבל במקביל, הזמנות למכוניות האלה לשנת 2026 לא בוצעו. היצרן, שרגיל שבסין מכוניותיו משמשות פקידים רמי דרג בממשל שלח משלחת לישראל כדי לנסות לרחרח האם הגיע הזמן להחליף זכיין - כי סחורה צריך להזמין גם לשנה הבאה. יבואנים אחרים שגם תקועים עם רכבים כאלה החלו לפרסם כבר את הדגמים החדשים לשנת 2026 עם הערה קטנה: "הדגם עדיין לא עבר תקינה אירופית"- כלומר אין מכונית אמיתית שאפשר לקנות בישראל. מדוע יבואן שתקוע עם אלפי מכוניות לגיול מפרסם מכוניות שאי אפשר לקנות? כי אף אחד לא אוהב משלחת סינית שמגיעה כדי לשאול למה אין הזמנות לשנה הבאה והאם הגיע הזמן להחליף את הזכיין בישראל. יש יבואנים שעושים מהלימון לימונדה- הם יודעים היטב שקצב ההתקדמות הטכנולוגית בסין אדיר, אבל הם תקועים עם הסחורה של אשתקד, אז הם מייבאים מכוניות מהדגם החדש יותר כ"מהדורה ייחודית" ללקוחות נבחרים. בסופו של דבר, המהדורה הייחודית תהפוך ל"מהדורה לכולם" שמן הסתם תהיה יותר יקרה.
לנוכח כל אלה, סביר להניח שהשנה לא יהיו פקקים של אוניות עמוסות במכוניות חשמליות סיניות שימהרו להיכנס לנמלי ישראל לפני סוף דצמבר. אגב, המשמעות אינה שלא יהיו אוניות. אלה כן יגיעו בדצמבר, בגלל שבכל זאת תהיה עלייה של מס הקנייה על הרכב החשמלי ובכל מקרה, הכנסת מכוניות לפני כניסת שנת דגם חדשה היא אירוע שמעניק ליבואני הרכב "אורך נשימה" מבחינת מלאים, אבל השנה סביר להניח שהיבואנים יזהרו הרבה יותר לפני שיציפו את השוק בישראל במכוניות סיניות חשמליות שחצי שנה קודם לכן, אף אחד לא שמע על קיומן.